Hong Kong

Hoi allemaal!

Op dit moment zitten we heerlijk op onze hotelkamer in Hong Kong, bijkomen van de drukke dag die we gehad hebben. Soms is het nog onwerkelijk, maar onze reis is begonnen!

In het weekend voordat we zouden vertrekken was er een kleine chaos bij ons thuis. We mochten 3 koffers tot 23 kilo vullen. Dat is een behoorlijk grote uitdaging kunnen we wel zeggen. Het hele weekend zijn we bezig geweest met spullen pakken, inpakken, uitpakken, opnieuw verdelen totdat eindelijk alles wat we mee wilden nemen in de koffers zat. Soms overzag ik het allemaal niet meer, maar het is goed gekomen!

Op 1 oktober, rond 13.00 uur, zijn we opgehaald door mijn ouders. Na het inchecken en de paspoortcontrole begon eindelijk onze reis. We mochten dat enorme vliegtuig in! De reis is erg goed gegaan. Vajèn was ontzettend lief, maar wilde niet zoveel slapen. Het was voor haar natuurlijk allemaal erg spannend en zeg nu eerlijk; in een stoel slapen is lang niet zo lekker als in een bed. Na een vlucht van ongeveer 11 uur landen we op het vliegveld van Hong Kong. Daar is het ook allemaal even zoeken. Uiteindelijk hebben we de bagage gevonden en kunnen we op zoek naar een taxi. Dit is allemaal erg goed geregeld hier! Overal staan mensen van het taxibedrijf om je te helpen naar de juiste taxi. Het duurde ook niet lang voordat we er één gevonden hadden en onderweg waren naar ons hotel.

In het hotel aangekomen, zijn we eerst allemaal even gaan slapen. We waren toch wel een beetje versleten van de lange vliegreis. Om een uur of 5 hebben we ons opgefrist en zijn we op zoek gegaan naar wat te eten. De avondwandeling duurde wat langer dan het plan was (wanneer gebeurt dat nu niet?), wat betekende dat we bij de Mac Donalds eindigde. Ja…plannen maken, plannen wijzigen en dochter helemaal blij. Daarna toch maar snel naar het hotel om te gaan slapen.

We hebben allemaal erg lang uitgeslapen, blijkbaar hadden we dit nodig?! De vorige avond hadden we het plan gemaakt om naar Victoria Peak te gaan. Dit is het hoogste punt van Hong Kong, waar ook de duurste huizen staan. Je kan er naar toe met een tram, die je de stijle berg op brengt. Toch had het einde van deze bestemming toch wel veel voeten in de aarde. We hadden bedacht om lopend naar de zogenoemde ‘Peak Tram’ te gaan. Dit zou ongeveer een half uur lopen zijn. Onderweg zouden we dan bij een bakkertje wat eten, aangezien ons hotel geen ontbijt serveert. We hebben veel mooie, grappige en leuke dingen gezien, maar geen bakkertje gevonden.. Na uiteindelijk 1,5 uur te hebben gelopen, kwamen we uit bij ‘The Peak Tram’. Maar nog steeds niets gegeten… Toen toch maar bij een coffee corner naar binnen gegaan, wat gehaald en buiten op de trappen gegeten en gedronken. Uiteindelijk toch op weg naar de tram, niet wetende wat ons te wachten stond. Want wachten moest je… De rij voor de tram was zo enorm lang, dat we denk ik 1,5 uur hebben staan wachten om een ticket te kunnen kopen. Ik hoor je nu bijna denken: ‘Je bent toch niet gek om zo lang te wachten?!’. Ja, dat zijn we wel, aangezien je dat in Nederland in een pretpark ook doet voor een ritje die korter duurt dan deze tramrit. Maar eenmaal een ticket gekocht, ben je er nog niet. Grote mensenmassa’s worden alle kanten opgestuurd om maar bij die tram te kunnen komen. Uiteindelijk zitten we in die tram en zijn we binnen 8 minuten boven. Maar wat je boven allemaal ziet is heel bijzonder! Allereerst een nog grotere mensenmassa dan we beneden hadden gezien. En dan natuurlijk nog de enorme skyline van Hong Kong, wat echt waanzinnig is! Wij hadden een ticket voor de tramrit en de ‘Sky Terrace’. Je kan dan naar een ‘exclusief’terras om daar te genieten van de Skyline. Ook hier weer een enorme mensenmassa, want ja iedereen wilt dat prachtige uitzicht zien. Rond 18.00 uur gaat hier de zon onder en is het vrij snel helemaal donker. We hebben hier op gewacht om de skyline ook nog verlicht te kunnen zien. Ik moet zeggen, het is alle moeite van die dag helemaal waard! We hebben een prachtig uitzicht gezien!

Artjan was aan het begin van de dag, toen we nog in die enorme lange rij stonden, zo slim geweest om een enkeltje met de tram te kopen. Alle mensen die naar boven gaan, moeten ook weer naar beneden. En waarschijnlijk zullen zij ook allemaal weer met de tram naar beneden gaan. Toen wij dus op het punt stonden om een taxi te zoeken, kwamen wij langs een rij voor de tram die nog langer was dan de rij waar wij zelf in hadden gestaan. We hebben snel een taxi gezocht en zijn naar ons hotel gegaan.

En nu ligt Vajèn lekker te slapen, is Artjan nog even zijn e-mail aan het controleren en ben ik ons eerste echte verslag aan het typen. Morgen gaan we nog even wat van Hong Kong bekijken en is het tijd voor onze volgende vlucht. See you!